HET TIJDSCHRIFT VOOR GEZONDE LEKKERNIJEN
Home Inhoudstafel Recepten Producten Band Archieven Contact
 Artikel - De Kers N° 18

Het hart in goede gezondheid

Het hart is een uiterst kostbaar orgaan. Laat dan ook niet na de juiste beslissingen te treffen om je hart in optimale conditie te houden!

Het hart levert dagelijks een onvoorstelbare arbeid. Het klopt gemiddeld 100.000 keer per dag en doet zowat 8.000 liter bloed door onze aders en slagaders stromen. Jammer genoeg is het pas wanneer de motor begint te sputteren dat we ons zorgen maken. Hartkwalen komen frequent voor: om de drie minuten wordt in België iemand opgenomen met hartklachten en hartaandoeningen vormen nog steeds de belangrijkste doodsoorzaak in ons land. Nochtans heb je voor een groot deel zelf je lot in eigen handen en kan je voor een deel hartproblemen voorkomen. Hoe dan wel? Door onder meer je bloeddruk in het oog te houden, op je voeding en lichaamsgewicht te letten en door aan beweging te doen. Hierop letten is het mooiste geschenk dat je je hart kan geven!

Wat de gezondheid van het hart beïnvloedt

Er zijn heel wat zaken die een invloed hebben op de gezondheid van het hart. Sommige zaken zijn niet te beïnvloeden zoals het geslacht, zo hebben vrouwen minder risico om hartaandoeningen te ontwikkelen in vergelijking met mannen; de leeftijd, het risico stijgt met het ouder worden; erfelijkheid, het risico is groter wanneer één of meerdere naaste familieleden met hartkwalen te kampen hebben. De meeste factoren die de gezondheid van het hart beïnvloeden hebben we echter wel zelf in de hand. Je kent ze ongetwijfeld wel: roken en alcoholmisbruik. Wie als vrouw meer dan 1 tot 2 glazen alcohol per dag drinkt, of als man 2 tot 3 glazen per dag, heeft een groter risico op het ontwikkelen van hartaandoeningen. Ook een te hoog cholesterolgehalte, een te hoge bloeddruk, te hoog lichaamsgewicht of te veel suiker in het bloed zijn allemaal risicofactoren die vroeg of laat tot hart- en vaataandoeningen kunnen leiden.

Drie gouden regels

In 2005 publiceerde de Wereld Gezondheid Organisatie een studie die aantoont dat wie er een gezonde levensstijl op nahoudt, het risico op hart- en vaataandoeningen met 80 % kan doen dalen. Wat houdt een gezonde levensstijl dan concreet in? Stop met roken en drink niet te veel alcohol, dit is al een goed begin. Doe bij voorkeur dagelijks een (matige) fysieke inspanning die minstens dertig minuten duurt en hou er goede eetgewoontes op na. Iedereen weet inmiddels dat voeding een belangrijke rol speelt om het hart in goede gezondheid te houden, maar weinigen weten wat dit precies betekent. Het antwoord is drievoudig: eet evenwichtig, kies voor goede vetten en eet voldoende fruit en groenten.

Eet evenwichtig

De voedingsdriehoek is een uitstekende leidraad om een evenwichtige voeding samen te stellen. De belangrijkste principes komen hier op neer: drink over de ganse de dag minstens anderhalve liter water of niet gesuikerde dranken; eet bij iedere maaltijd een zetmeelcomponent, (brood, aardappelen, graanproducten, rijst, deegwaren, peulvruchten, …) en kies hiervoor bij voorkeur voor volle graanproducten; neem 2 tot 3 melkproducten per dag; beperk de hoeveelheid vlees, gevogelte, vis of eieren op je bord (1 tot 2 porties per dag); beperk de hoeveelheid en frequentie van zoetigheden, van tijd tot tijd zijn ze toegelaten maar maak er geen dagelijkse gewoonte van.

Kies voor goede vetten

In tegenstelling met wat vaak wordt beweerd zijn vetten niet slecht voor de gezondheid, integendeel. We hebben absoluut vetten nodig en bepaalde vetten bevorderen zelfs de gezondheid. Dit zijn vooral de plantaardige vetten, die in oliën en bepaalde margarines te vinden zijn. Kies in het bijzonder voor die oliesoorten die rijk zijn aan omega-3 vetzuren. Ze zijn absoluut noodzakelijk voor het lichaam en komen slechts in beperkte mate voor in de voeding. Koolzaad-, noten-, soja en lijnzaadolie bevatten veel omega-3 vetzuren. Deze vetzuren zijn ook in vette vis aanwezig. Vette vis is een uitzondering in het dierenrijk, andere diersoorten bevatten deze vetzuren nagenoeg niet. Zet dus tweemaal per week (vette) vis op het menu en de aanbreng van omega-3 is gegarandeerd. Beperk de hoeveelheid vleeswaren, vette vleessoorten, boter, room, … ze bevatten verzadigde vetten die slecht zijn voor het hart. Chips, gebak, koekjes, … bevatten ook verzadigd vet, zogenaamd verbor gen vet, daarom zijn ze ook met mate te gebruiken.

Eet voldoende groenten en fruit

Groenten en fruit bevatten veel vitamines en antioxidanten, echte beschermers voor het hart. Waak er dus over dat ze zeker dagelijks aan bod komen, minstens vijf porties per dag. Dit betekent twee stukken fruit (het equivalent van twee appels) en drie porties groenten (rauw of bereid).

De campagne van Becel voor het hart

De firma Becel heeft, samen met andere instanties die de gezondheid van het hart in hun hart dragen (de Belgisch Cardiologische Liga, verenigingen van huisartsen en diëtisten), een prachtig initiatief genomen om hartkwalen voortijdig op te sporen. Zo wordt een unieke actie op touw gezet. In 15 grote steden van het land kan iedereen die daar belangstelling voor heeft ‘de leeftijd van zijn hart’ laten testen. Dit gebeurt op een stand van Becel die bemand is met gekwalificeerd medisch personeel. Er worden vier eenvoudige tests uitgevoerd: de cholesterol, glycemie, bloeddruk en BMI worden gemeten. Gewapend met deze resultaten kunnen de personen zich naar hun huisarts begeven die een gepaste diagnose kan opstellen. Omdat men zich niet altijd bewust is dat er zich een hartrisico kan voordoen, is dergelijke campagne van groot belang om zo de bevolking te sensibiliseren voor het mogelijk hartrisico dat kan aanwezig zijn. Door dergelijke tests regelmatig te laten uitvoeren kan, daar waar nodig, op tijd bijgestuurd worden om zo eventueel erger te voorkomen.

Magali Jacobs
Diëtiste
Google