HET TIJDSCHRIFT VOOR GEZONDE LEKKERNIJEN
Home Inhoudstafel Recepten Producten Band Archieven Contact
 Artikel - De Kers N° 15

Chaos in het board van de Belg

Wij Belgen geven zeker niet het goede voorbeeld als het om evenwichtige voeding gaat. Hier enkele tips om op het goede spoor te komen.

Eén van de belangrijkste besluiten die uit de Voedselconsumptiepeiling (gehouden in 2004) kan getrokken worden is dat de Belg geen evenwichtige voeding inneemt. Sindsdien heeft ook Testaankoop in januari en februari 2006 een onderzoek uitgevoerd. Er werd een representatief staal van de Belgische bevolking ondervraagd(1.567 volwassenen en 154 adolescenten). Helaas, drie maal helaas, de onderzoeksresultaten van de consumentenorganisatie gaven dezelfde resultaten: de Belg eet slecht.

Een stand van zaken

Bij 4 op 10 personen in België kan gezegd worden dat ze min of meer evenwichtig eten. Slechts 1 op 100 eet écht gezond, terwijl bij 38 % van de Belgen kan gezegd worden dat ze min of meer gezond eten. Aan de kant van de slechte eters kan van 50 % van de Belgen gezegd worden dat ze ‘minder goed eten’ en van 11 % dat ze effenaf ‘slecht eten’. Dit heeft zo zijn weerslag op het lichaamsgewicht. Uit de enquête van Testaankoop blijkt dat 30 % van de Belgen aan overgewicht lijdt en dat 11 % obees is, of met andere woorden 41 % van de Belgen weegt te veel ! Resultaten die gelijklopend zijn met de offi ciële nationale statistieken. Een lichtpuntje misschien aan de kant van de adolescenten: het totaal cijfer van ‘te zwaar’ is hier slechts 10 % (7% overgewicht, 3% obees). Nochtans voor wat de ongezonde voedingsgewoonten betreft (bijvoorbeeld eten voor de televisie of aan het computerscherm, snoepen tussen de maaltijden door, vaak een fastfoodrestaurant, frituur of andere snackbars bezoeken, ...) zijn ze duchtig aan het bijbenen. Drie gewoontes om het voedingsevenwicht te herstellen Alles is zeker niet verloren ! Aan ieder van ons om voor zichzelf even na te gaan of zijn/haar eetgedrag wel het goede is. De voedingsdriehoek is een uitstekend middel om na te gaan of je gezond eet. Alle voedingsmiddelen die we dagelijks moeten innemen worden er op afgebeeld en dit in de juiste verhouding. Voor sommigen is deze vorm van afbeelding misschien niet helemaal duidelijk, temeer omdat de ingenomen voeding niet afgewogen wordt! Hieronder enkele raadgevingen om de balans naar de goede kant te laten overhellen.

Eet meer fruit en groenten

De regel is zeer eenvoudig: eet bij iedere maaltijd een stuk fruit of zorg dat er zeker groenten op het menu staan. Beter nog: doe de twee! Tijdens het seizoen zijn verse groenten en fruit helemaal niet zo duur. Buiten het seizoen zijn er diepvriesgroenten of fruit in blik beschikbaar. Fruit kan je zo uit de hand eten, maar het kan ook in salades verwerkt worden of bereid worden onder de vorm van compote of andere keukenbereidingen in het hoofdgerecht of als nagerecht. Wat de groenten betreft is het goed een deel rauw en een deel bereid te eten. Rauwe groenten zijn knapperig in de mond en kleurrijk op het bord, terwijl met bereide groenten in heel veel verschillende gerechten kunnen verwerkt worden. Aarzel niet om nu en dan een andere bereidingstechniek toe te passen: koken, stomen, stoven, bakken, in de oven, ... Je kan groenten eerst koken en ze dan opstoven in een beetje vetstof, heerlijk. Bedenk ook dat zowel groenten als fruit onder de vorm van sappen of soepen kunnen ingeschakeld worden, ze brengen een aangename afwisseling. Fruit en groenten zijn ook gemakkelijk te combineren met zuivelproducten, welke laatste we ook al te weinig innemen. Het is misschien even wennen maar fruit in een hartig voorgerecht of groenten in een bechamelsaus, het kan... en kinderen zijn er verlekkerd op!

Kies voor goede vetten

Vetten zijn absoluut nodig voor de goede werking van ons lichaam. Systematisch ‘light’ inschakelen is dus zeker niet nodig. De hoeveelheid vet die we innemen is natuurlijk belangrijk, maar misschien nog belangrijker is de kwaliteit van de ingenomen vetten. Algemeen kan gesteld worden dat plantaardige vetten goede en dat dierlijke vetten minder goede vetten zijn. Boter is van dierlijke oorsprong en dient zoals vette (gemalen) vleessoorten, vleeswaren, eieren beperkt op het menu voor te komen. Kies eerder voor magere vleeswaren (ham, filet de Saxe, filet d’anvers, kip- of eendenfilet, ...), gemalen kippenvlees of kippenworst, een lapje mager varkensvlees of een kipfilet (zonder vel). Dit wil helemaal niet zeggen dat eieren, rund-, lams- of schapenvlees helemaal niet meer op je bord mogen komen, zeker niet, maar met mate en niet dagelijks. Denk eraan : afwisseling is dé sleutel voor een evenwichtige voeding ! Deze stelregel geldt ook voor de vetten. Wissel af in de soorten: gebruik plantaardige oliën, margarines, sausen, vinaigrette en mayonaise dooreen.Gebruik olijfolie bij warme bereidingen in de keuken of bak- en braadmargarines, smeer je boterham met margarine... Werk koude gerechten af met diverse oliën (bijvoorbeeld koolzaad- of notenolie), ze zijn bijzonder rijk aan omega-3 vetzuren. Gebruik hazelnoot- of zonnebloemolie om je vinaigrette klaar te maken of koolzaadolie om je eigen mayonaise te maken

Gezonde pleziertjes

De voeding van de Belg bevat te veel vet en te veel suiker. Ah, voor de meesten onder ons een netelige gedachte ! Het is zeker niet onze bedoeling om je met de vinger te wijzen en te prediken dat alle ‘goede dingen des levens’ (chocolade, grootmoeders suikertaart, ...) nu voor eens en altijd moeten gebannen worden. Neen, maar misschien zijn de chips, koekjes, snoepjes, ... die gretig verorberd worden tijdens televisiekijken niet in de eerste plaats als ‘eetgenoegens’ bedoeld. Daar willen we toe komen, je mag gerust een culinaire levensgenieter zijn, maar hou deze momenten waar ze echt thuis horen: gezellig en rustig genietend van heerlijke dingen, ... aan tafel. Je hoort ons niet beweren dat zoete nagerechten of andere zoetigheden helemaal niet verzoenbaar zijn met een evenwichtige voeding, zeker niet. We eten onvoldoende fruit en zuivelproducten, twee groepen van levensmiddelen waarmee perfect een lekker nagerecht kan klaargemaakt worden. Pudding, rijstpap, griesmeelpudding, flan, ... allemaalnagerechten die gemakkelijk thuis kunnen bereid worden (je zal er wellicht minder suiker aan toevoegen dan de gekochte soortgenoten), daarenboven zijn het gerechten die je ook als tussendoortje meenememt. Fruit om een maaltijd af te sluiten is uitstekend, rauw of bereid, op zijn geheel of versneden, met of zonder zuivelproduct. Platte kaas met fruitmengeling, condérijst, flan met sinaasappel, ... het kan allemaal, laat je verbeelding de vrije loop !

Magali Jacobs,
diëtist
Google